از سنگ تا الماس

خوشا روزگاری که به خنیاگری میگذرد....

......من چه گویم که غریبست دلم در وطنم....!

این غزل را استاد هوشنگ ابتهاج برای استاد محمد رضا لطفی سروده اند:

پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم

زبانی چو بیان تو ، ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده راست

تا من از راز سپهرت گره‌ای باز کنم

چه غریبانه تو با یاد وطن می‌نالی

من چه گویم که غریب است دلم در وطنم

شعر من با مدد ساز تو آوازی داشت

کی بود باز که شوری به چمن در فکنم

همه مرغان هم آواز پراکنده شدند

وای از این باد بلا خیز که زد در چمنم

نی جدا زان لب و دندان چه نوایی دارد

من ز بی هم نفسی ناله به دل می‌شکنم

بی تو آری ، غزل سایه ندارد لطفی

باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم

این غزل در یک کنسرت خارج از کشور با صدای گرم استاد هوشنگ ابتهاج و نوای تار استاد محمد رضا لطفی و همراهی تنبک آقای قوی حلم  اجرا شد...که هم اکنون در آلبومی به نام بال در بال  انتشار یافته و CD تصویری آن هم قابل دسترسیست.

خیلی غزل زیبا و تامل بر انگیزی است ...روایت نسلی انقلابی...اما نه از آن دست که  میشناسیم...شور و حالی دیگر ...و نغمه و نوایی دیگر.....

حلقه ی دوستانی که از بزرگان امروز موسیقی و جوانان پر شور و حال گذشته بودند.

حسین علیزاده،پرویز مشکاتیان،محمد رضا شجریان،شهرام ناظری،علی اکبر شکارچی،هادی منتظری،عبدالنقی افشار نیا،برادران کامکار،فرخ مظهری،زید الله طلوعی و.......و محمد رضا لطفی.....

خالق کارهای ماندگاری چون مجموعه آلبوم های چاوش(که اکثر آنها به صورت کنسرت هم اجرا شدند).بعد از مدتی هر کدام مسیر خود را انتخاب کردند و به صورت سرپرست و آهنگساز شروع به کار کرده و از هم دور شدند.....در این میان محمد رضا لطفی و هوشنگ ابتهاج همانند سالیان گذشته با هم  هستند .

""راستی یه مطلب راجعه به بیت دوم بگم:در مصرع اول "بزن پرده راست "منظور نواختن در دستگاه راست پنچ گاه است که یکی از هفت دستگاه* موسیقی اصیل ایرانیست و در مصراع دوم بیت دوم "تا من از راز سپهرت گره ای باز کنم" منظور گوشه ی*سپهر در دستگاه راست پنج گاه است ...که استاد ابتحاج بسیار زیبا و هنر مندانه از اصطلاحات موسیقیایی در پر بار تر کردن شعرشون استفاده کردن.

پ ن

 *دستگاه های موسیقی  ایران:شور،ماهور،سه گاه،چهار گاه،راست پنج گاه،همایون،نوا.

*گوشه:قطعاتی به صورت آوازی که در هر دستگاه با ویژگی و خصوصیات آن دستگاه اجرا میشود و معمولا به صورت تکنوازی یا سازو آواز اجرا میشود.

نویسنده : : ۱:٤٧ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۳٠ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

هنر یا زندگی ، آخرین یادداشت استاد صبا بود

 

شادروان ابوالحسن صبا(١٢٨٢-- ٢٩/٠٩/١٣٣۶) استاد،ردیف دان و مدرس،سه تار،ویولن،سنتور،نی،کمانچه و تنبک. که شاگردان بزرگی  را از خود به یادگار گذاشتند .

ایشان این یادداشت را به خواهش سردبیر مجله اطلاعات هفتگی نوشت و
هشت روز قبل از مرگش به چاپ رسید

""به نظر من هنرمند واقعی نمی تواند از آشفتگی دور بماند
در حقیقت روح بلند پرواز او طالب آزادی و آشفتگی است
و زندگی آشفتگی را دوست ندارد

زندگی میخواهد همه چیز نظم وترتیب داشته باشد
 
در حالی که هنر از این حسابها سرش نمیشود

اینکه گفتم هنرمند واقعی برای این است که عقیده دارم
هنرمندی که بدون تظاهر تمام وجودش برای هنر کار کند

دلش برای هنر بطپد وهمه فکرش متوجه هنر باشد هنرمند واقعی است
انتظار تشویق داشتن ،روی هنر حساب کردن،  خصایص کسانی است

 
که به هنرمندی تظاهر می کنند وهنرمند واقعی نیستند

زن وزندگی با هم پیوند ابدی دارند
همانطور که زن میل دارد شوهر هنرمند را به سوی زندگی بکشد

هنر هم با همان شدت یا بیشتر هنرمند را به سوی  خود میکشد
در این کشمکش روح هنرمند در هم خرد میشود و از بین میرود

زندگی بدون هنر که من حتی تصور آنرا همنمی توانم بکنم
شاید شبیه یک جور زندان سیاهی باشدکه در آن  همه گونه حقی را از انسان
سلب کنند وتنها شام ونهاری جلوی او بگذارند تا به تدریج بمیرد

کار هنری مخصوصا در کشور ما خیلی زجر وناکامی دارد
اما ناگفته نگذارم که چون این ناکامی برای هنر ودر راه هنر است
بسیار بسیار لذتبخش است لذتی که هیچ زبانی قادر به توصیف آن نیست
ولی اگر بخواهیم روزی هنر را به خاطر این ناکامی ها کنار بگذاریم
انوقت چهره ای مخوف از زندگی روبه روی ماست

در راه هنر واعتلای آن همه چیز باید وقف شود""

 

نویسنده : : ۱۱:۳۸ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٦ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

هنر سفارشی یا سفارش هنری....!!!

1388 تا ترانه رپ و پاپ رو جمع کنی...همشون باهم از 888 واژه بیشتر استفاده نکردن...

با من بمون=80       بیشم بمون=96     بی تو میمیرم=105    میزاری میری(میزارم میرم)=73    دوست دارم=133 

دل من= 166    داغون=43    و........

این ها پیامد سفارشی کار کردنه.....سفارش بگیر ترانه بساز....سفارش بگیر شعر بگو....صبح مثل یه کار مند مرتب از خواب بیدار شو.....کت و شلوار بپوش...پیپت  رو بزار گوشه لبت...کلاه مخملی کجکیت(برتا) رو بزار سرت و با چتر و بارونی بلند ...را بیفت برو دفتر کارت و پشت میزت بشین و .....(اگه گفتین شغل این آقا چیه...؟)...بله: ترانه سرا،آهنگ ساز،تنظیم کننده...و...و ...هنرمند...! هر روز از ساعت 8:00 تا 15:00 هم ساعت کاری ایشونه....آخی...یعنی میشه یه روزی ماهم آهنگ ساز و ترانه سرا بشیم...! چه افتخار بزرگیه  سفارشی کار کردن...!!!

نویسنده : : ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٦ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

انحصار ...بلای جان صنعت خودرو....!

سلام دوستان...در این آشفته بازار اقتصادی موجود در جهان و ایران  مقاله کوتاهی راجه به وضعیت صنعت خودرو نوشتم که خلاصه ای از آنرا این جا میزام.

همانطور که میدانید صنعت خوردو سازی در ایران با سابقه ای حدود نیم قرن هنوز نتوانسته رقابت پذیر باشد...؟این صنعت مدتهاست که به عنوان یک صنعت نوزاد از طرف دولتها (حتی دو حکومت -پهلوی و جمهوری اسلامی)مورد حمایت شدید بوده و همیشه نماد و پرچم توسعه صنعتی ایران پنداشته شده است...!

وقتی شما حق انتخاب ندارید ..خوب معلومه که از خودروهای بی کیفیت و گران داخلی استفاده میکنید....خود رو های که با دوبرابر و یا حتی سه برابر قیمت واقعی ارائه میشوند(مگان-پراید-سمند-206-405-MVM-Roa-RD-ریو ..و....)

مطالعه ریز قیمت تمام شده و هزینه تولید ماهانه و سالیانه  سایپاو ایران خودرو گواه این موارد است.

در حال حاضر که اکثر شرکت های خودرو سازی در اروپا و امریکا با بحران جدی و کاهش شدید تقاضا مواجه هستند و حتی خیلی ها حاضرند خودروهای ارزان تر خود را رایگان همراه خودروهای گرانتر بدهند(مثل سیم کارت های ایرانسل)..چه شده که وقتی برای دریافت خودرو به خودرو سازان داخلی مراجعه میکنیم(برای خودروهای کم مصرف و دارای سهمیه سوخت نه ماکسیما و پرادو و ...) با تحویل در اردیبهشت و خرداد و شهریور مواجه میشویم آن هم با پرداخت وصیغه و تقریبا 70 درصد مبلغ کل..؟؟!

1- هنوز بازار داخلی تشنه خودروست  و تقاضا بالاست و صنعت خودرو در طول این مدت انحصاری و بی رقیب بودن هنوز نتوانسته اشتهای بازار را جوابگو باشد...!

2-هزینه تولید خودرو در ایران بسیار بالاتر از دیگر تولید کنندگان است...چرا که ظرفیت تولید در ایران پایین است و از صرفه های حاصل از مقیاس تولید* به هیچ وجه استفاده نمیشود.

3-عدم استفاده از صرفه های حاصل از مقیاس تولید کاملا تعمدی است...چرا که وقتی نیاز بازار به داشتن خودرو برطرف گردد...قدم بعدی چیست...؟ کاملا درسته..."کیفیت" و کیفیت هم همانطور که میدانید در سایه انحصار به وجود نمیاید ...و احتیاج به رقابت دارد.....و رقابت یعنی عدم حمایت و برداشتن تعرفه های نزدیک100% واردات خودرو و ..!!

4-تولید کنندگان با کاهش عرضه محصول از حمایت دولت و انحصار خود استفاده کرده و در نتیجه قیمت خودرو را برای به سود رسیدن افزایش میدهند و به شدت مخالف افزایش عرضه و توسعه تولید هستند...تا هرچه میتوانند از روز موعود(زمان رقابتی شدن بازار) فاصله بگیرند.که  هزینه این استراتژی تولید را هم مصرف کنندگان می پردازند.

 

پی نوشت:

*صرفه های حاصل از مقیاس تولید::یعنی هزینه هایی که با افزایش تولید کاهش میابد..مثلا یک دستگاه پرس 1000$ خریدیم و با آن 200 سقف خودرو تولید میکنیم....حالا اگر 300 سقف تولید کنیم هزینه ها کمتر میشود.. 

نویسنده : : ٩:۱٥ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٩ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم

تاثیر بحران اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران

سلام.سال نو بر همه شما دوستان گرامی مبارک باد.

اولین مطلب امسال یه تحلیل اقتصادی است.

 بحران اقتصادی جهانی چیست و چه تبعاتی داشته و رابط و تاثیر آن بر اقتصاد ایران چگونه است..؟

بحران اقتصادی جهان(تا اونجایی که سواد من بهم اجازه میده) ناشی از انباشت نامتوازن سرمایه و تا حدودی کمبود نقدینگی در برخی کشور ها ست...!که این امر موجب رکود و کاهش تقاضا در اکثر بازارها شده است که این مسئله باعث نامتعادل شدن عرضه و تقاضا به شکل افزایش عرضه و کاهش تقاضاست...

در چنین شرایطی (که بعد از رونق اقتصادی در دهه ٩٠ بی سابقه بوده) حتما تولید کننده ها با کاهش قیمت سعی میکنن که نقدینگی موجود در بازار رو به سمت کالاهای خودشان بکشند.که این رقابت نتیجه ای جز کاهش قیمت در سطحی وسیع رو نخواهد داشت...!چرا که هزینه انبار گردانی و نگهداری اجناس تولید شده گاهی حتی بیشتر از هزینه تولید آنها میشود...در ثانی فروش با قیمت پایین در کوتاه مدت حداقل هزینه تولید ثابت( ّFC) را پوشش میدهد......

تاثیر این بحران بر اقتصاد ایران چگونه است..؟

اقتصاد رانتی ایران(منظور از رانت،همان رانت استفاده از منابع هیدرو کربوری است) به علت درآمد های سر شار نفتی که در حقیقت سهمی   را از تولید  ناخالص داخلی(GDP) ندارد،همیشه وابسطه به شرایط مادی و رونق و رکود کشور های متقاضی نفت میباشد....ولی این بدان معنا نیست که با رونق قیمت نفت افزایش و با رکود قیمت نفت کاهش میابد...چه بسا که در دوران رونق به علت پیشرفت تکنولوژی و الگوی صحیح مصرف،ثبات و یا حتی کاهش قیمت را هم شاهد باشیم...!

در هر صورت نفت کالایست که همیشه مشتری دارد، باکشش قیمتی(E p) بسیار پایین.یعنی حتی در دوران رکود انتظار کاهش چشمگیر قیمت نفت را نباید داشت...چرا که بخش اعظم مصرف نفت در بخش غیر تولیدی و خانگیست....البته  باز هم نمیتوان به یقین گفت که کاهش قیمت نفت را شاهد نخواهیم بود ، در بازار انرژی هر اتفاقی غیر ممکنی ممکن میشود.

اقتصاد ایران در چند ماه گذشته باز هم شاهد افزایش تورم در سطحی وسیع بود....!!!مگر همه جای دنیا دچار  رکود نبود...؟

به نظر بنده یکی از عوامل این رفتار در بازار ایران وجود انحصار در خیلی از بخشهای تولید نظیر اتومبیل و میوه جات(انحصار پخش و مافیای دلالی)بوده.

دلیل بسیار مهم دیگر کاهش ارزش پول ملی است که به نوعی اثر آن را در افزایش قیمت های کالاهای مختلف(به خصوص) وارداتی میبینیم...که اینجا هم یه انتقاد به دولت وارد است که چرا انگور و سیب و هلو و پرتغال و .... را از خارج وارد میکنن...! سود دلال مهمتر   است یا سلامت اقتصادی جامعه..؟

بلا خره نفت در هر شرایطی تقاضا دارد..ولی مثلا ماشین آخرین مدل  2008 شرکت بنز در شرایط رکود اصلا مشتری ندارد(به جز موارد خاص)پس  بحران  اقتصاد جهانی کمتر از آن چیزی که باید اقتصاد رانتی ایران را  تحت تاثیر قرار خواهد داد...همانطور که در دوران رونق ما از مزایای بیشمار آن محروم بودیم.....!

با این حال در بازی اقتصادی دهکده کوچک جهانی اقتصاد های رانتی (مثل ایران) چاره ای جز تماشا و منفعل بودن ندارند....در این میان اقتصاد های قدرتمند مثل امریکا و اتحادیه اروپا هستند که با سیاست های خرد و کلان خود بستر را برای عبور از بحران اقتصادی آماده میکنند....

حال سئوالی که میماند این است......آیا آنها موفق خواهد بود...؟؟

نویسنده : : ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٥ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم