از سنگ تا الماس

خوشا روزگاری که به خنیاگری میگذرد....

انحصار ...بلای جان صنعت خودرو....!

سلام دوستان...در این آشفته بازار اقتصادی موجود در جهان و ایران  مقاله کوتاهی راجه به وضعیت صنعت خودرو نوشتم که خلاصه ای از آنرا این جا میزام.

همانطور که میدانید صنعت خوردو سازی در ایران با سابقه ای حدود نیم قرن هنوز نتوانسته رقابت پذیر باشد...؟این صنعت مدتهاست که به عنوان یک صنعت نوزاد از طرف دولتها (حتی دو حکومت -پهلوی و جمهوری اسلامی)مورد حمایت شدید بوده و همیشه نماد و پرچم توسعه صنعتی ایران پنداشته شده است...!

وقتی شما حق انتخاب ندارید ..خوب معلومه که از خودروهای بی کیفیت و گران داخلی استفاده میکنید....خود رو های که با دوبرابر و یا حتی سه برابر قیمت واقعی ارائه میشوند(مگان-پراید-سمند-206-405-MVM-Roa-RD-ریو ..و....)

مطالعه ریز قیمت تمام شده و هزینه تولید ماهانه و سالیانه  سایپاو ایران خودرو گواه این موارد است.

در حال حاضر که اکثر شرکت های خودرو سازی در اروپا و امریکا با بحران جدی و کاهش شدید تقاضا مواجه هستند و حتی خیلی ها حاضرند خودروهای ارزان تر خود را رایگان همراه خودروهای گرانتر بدهند(مثل سیم کارت های ایرانسل)..چه شده که وقتی برای دریافت خودرو به خودرو سازان داخلی مراجعه میکنیم(برای خودروهای کم مصرف و دارای سهمیه سوخت نه ماکسیما و پرادو و ...) با تحویل در اردیبهشت و خرداد و شهریور مواجه میشویم آن هم با پرداخت وصیغه و تقریبا 70 درصد مبلغ کل..؟؟!

1- هنوز بازار داخلی تشنه خودروست  و تقاضا بالاست و صنعت خودرو در طول این مدت انحصاری و بی رقیب بودن هنوز نتوانسته اشتهای بازار را جوابگو باشد...!

2-هزینه تولید خودرو در ایران بسیار بالاتر از دیگر تولید کنندگان است...چرا که ظرفیت تولید در ایران پایین است و از صرفه های حاصل از مقیاس تولید* به هیچ وجه استفاده نمیشود.

3-عدم استفاده از صرفه های حاصل از مقیاس تولید کاملا تعمدی است...چرا که وقتی نیاز بازار به داشتن خودرو برطرف گردد...قدم بعدی چیست...؟ کاملا درسته..."کیفیت" و کیفیت هم همانطور که میدانید در سایه انحصار به وجود نمیاید ...و احتیاج به رقابت دارد.....و رقابت یعنی عدم حمایت و برداشتن تعرفه های نزدیک100% واردات خودرو و ..!!

4-تولید کنندگان با کاهش عرضه محصول از حمایت دولت و انحصار خود استفاده کرده و در نتیجه قیمت خودرو را برای به سود رسیدن افزایش میدهند و به شدت مخالف افزایش عرضه و توسعه تولید هستند...تا هرچه میتوانند از روز موعود(زمان رقابتی شدن بازار) فاصله بگیرند.که  هزینه این استراتژی تولید را هم مصرف کنندگان می پردازند.

 

پی نوشت:

*صرفه های حاصل از مقیاس تولید::یعنی هزینه هایی که با افزایش تولید کاهش میابد..مثلا یک دستگاه پرس 1000$ خریدیم و با آن 200 سقف خودرو تولید میکنیم....حالا اگر 300 سقف تولید کنیم هزینه ها کمتر میشود.. 

نویسنده : : ٩:۱٥ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٩ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم