از سنگ تا الماس

خوشا روزگاری که به خنیاگری میگذرد....

مصرف گرایی و کالاهای پرستیژی

در علم اقتصاد کالا ها رو به انواع مختلفی تقسیم بندی میکنن....

کالاهای اساسی-ضروری-لوکس-گیفن-مصرفی-سرمایه ای و ....(که به وسیله تابع درآمد ، منحنی انگل، تابع مطلوبیت و ....نوع کالا برای هر فردی تعریف میشود)

کالاهایی هم هستن که به اونها کالای پرستیژی میگویند...یعنی مصرف کنند از احساس در اختیار داشتن آن و اینکه کمتر کسی دارای آن کالاست احساس رضایت میکند.

برای ما ایرانی ها تعریف غریبی نیست...درسته هر کالایی میتونه یک کالای پرستیژی بشه...مثلا یک ماشین مدل بالا،سفر خارج از کشور،جواهرات و یا حتی مثلا مبلمان...

رواج مصرف گرایی و پرستیژ در مصرف از اروپا بود....و سپس به سایرجوامع راه یافت.

در جوامع صنعتی به دلیل بالا رفتن راندمان تولید و بهره وری بالا جذب نیروی کار در بخش تولید کمتر شده و با کاهش هزینه تولید، تولید سود آور تر میشود....و باعث افزایش سطح عمومی رفا میشود....خوب...فرایند به چه صورت است..؟

نیروی کار مازاد صنعت به بخش خدمات وارد میشوند(در کشور های صنعتی بیش از ۵٠% شاغلین در بخش خدمات هستند و باقی در صنعت و کشاورزی)و باعث ایجاد رقابت در بخش خدمات و در نتیجه بالا بردن کیفیت و کاهش هزینه های بخش خدمات شده،همچنین باعث تنوع و گسترش بخش های خدماتی و رفاهی میشوند(مثلا  صنعت توریسم)..در نتیجه مصرف گرایی و زمینه تنوع در مصرف نمایان شده و ر این مرحله صنعت تبلیغات به وجود آمده و مصرف را تبلیغ میکند و با تغییر و همره کردن سلیقه ها مصرف را به شدت افزایش میدهد.....حال در این میان اشکال مختلفی از مصرف بوجود میآید که به آن مصرف پرستیزی(کالای پرستیژی) میگویند که همان تعریفی بود که قبلا اشاره کردم.

در کشور ما هم این روند به شکل ناقصی اتفاق افتاده...اقتصاد ما بدون گذار از بخش صنعتی و بهره وری در صنعت با توجه به درآمد های نفتی به سمت گسترش بازار خدمات و کوچک شدن بخش تولید و بهره وری پایین در تولید رفته است...رشد مصرف گرایی و ورود کالا های پرستیژی و لوکس و زمینه های اخلاقی که از قبل داشتیم(چشم و هم چشمی) باعث گسترش این نوع مصرف شده.....

فعالان اقتصادی هم با استفاده از این ویژگی بازار ایران توانستند با تولید و توزیع انواع خدمات و کالاهای این چنین درآمد زایی خوبی هم داشته باشند...با توجه به محدودیت فعالیت شرکت هاو برند های خارجی در ایران(هم به دلیل تحریم و هم قوانین سخت گیرانه داخلی) زمینه قاچاق این گونه کالا و خدمات هم گسترش پیدا کرده و انواع مارک های قلابی هم به بازار آمده و نتیجه این شده که شما به اندازه کالای اصل پول پر داخت میکنید ولی در حقیقت کالای تقلبی را دریافت میکنید....اگر هم کالای اصل را دریافت کنید به دلیل بسیار یاز محدودیت ها از خدمات بعد از فروش محروم هستید....

آیا وااقعا در دنیای امروز متوان بدون ارتباط با دیگر اقتصاد ها روند توسعه مثبتی را در پیش گرفت....؟؟

هزینه محصور شدن اقتصاد ایران را چه گونه میتوان محاسبه کرد...؟

یکی از آثار مهم تحریم ها و محدودیت های اقتصادی بروز رفتار اقتصادی نا صحیح از سوی جامعه است که حتما در روند توسعه مانعی خواهد وبد.....و میدانید که بر طرف کردن موانع فرهنگی بسیار  زمان بر تر از سایر موانع است.

یک مرسدس بنز مزین به سنگ های کریستال – نمایشگاه کالاهای لوکس،مسکو

پ ن١:بروز پدیده مصرف کالای لوکس و پرستیژی اجتاب نا پذیر است.ولی باید دید در چه زمان و شرایطی و با توجه به چه میزان ازتوسعه یافتگی بروز میکند.

پ ن٢:پرداختهای نقدی دولت فقط باعث ضعیف تر شدن تولید و تشویق واردات برای کاهش تقاضا در کوتاه مدت میشود. 

نویسنده : : ۱:۱٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢۳ فروردین ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم