از سنگ تا الماس

خوشا روزگاری که به خنیاگری میگذرد....

......من چه گویم که غریبست دلم در وطنم....!

این غزل را استاد هوشنگ ابتهاج برای استاد محمد رضا لطفی سروده اند:

پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم

زبانی چو بیان تو ، ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده راست

تا من از راز سپهرت گره‌ای باز کنم

چه غریبانه تو با یاد وطن می‌نالی

من چه گویم که غریب است دلم در وطنم

شعر من با مدد ساز تو آوازی داشت

کی بود باز که شوری به چمن در فکنم

همه مرغان هم آواز پراکنده شدند

وای از این باد بلا خیز که زد در چمنم

نی جدا زان لب و دندان چه نوایی دارد

من ز بی هم نفسی ناله به دل می‌شکنم

بی تو آری ، غزل سایه ندارد لطفی

باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم

این غزل در یک کنسرت خارج از کشور با صدای گرم استاد هوشنگ ابتهاج و نوای تار استاد محمد رضا لطفی و همراهی تنبک آقای قوی حلم  اجرا شد...که هم اکنون در آلبومی به نام بال در بال  انتشار یافته و CD تصویری آن هم قابل دسترسیست.

خیلی غزل زیبا و تامل بر انگیزی است ...روایت نسلی انقلابی...اما نه از آن دست که  میشناسیم...شور و حالی دیگر ...و نغمه و نوایی دیگر.....

حلقه ی دوستانی که از بزرگان امروز موسیقی و جوانان پر شور و حال گذشته بودند.

حسین علیزاده،پرویز مشکاتیان،محمد رضا شجریان،شهرام ناظری،علی اکبر شکارچی،هادی منتظری،عبدالنقی افشار نیا،برادران کامکار،فرخ مظهری،زید الله طلوعی و.......و محمد رضا لطفی.....

خالق کارهای ماندگاری چون مجموعه آلبوم های چاوش(که اکثر آنها به صورت کنسرت هم اجرا شدند).بعد از مدتی هر کدام مسیر خود را انتخاب کردند و به صورت سرپرست و آهنگساز شروع به کار کرده و از هم دور شدند.....در این میان محمد رضا لطفی و هوشنگ ابتهاج همانند سالیان گذشته با هم  هستند .

""راستی یه مطلب راجعه به بیت دوم بگم:در مصرع اول "بزن پرده راست "منظور نواختن در دستگاه راست پنچ گاه است که یکی از هفت دستگاه* موسیقی اصیل ایرانیست و در مصراع دوم بیت دوم "تا من از راز سپهرت گره ای باز کنم" منظور گوشه ی*سپهر در دستگاه راست پنج گاه است ...که استاد ابتحاج بسیار زیبا و هنر مندانه از اصطلاحات موسیقیایی در پر بار تر کردن شعرشون استفاده کردن.

پ ن

 *دستگاه های موسیقی  ایران:شور،ماهور،سه گاه،چهار گاه،راست پنج گاه،همایون،نوا.

*گوشه:قطعاتی به صورت آوازی که در هر دستگاه با ویژگی و خصوصیات آن دستگاه اجرا میشود و معمولا به صورت تکنوازی یا سازو آواز اجرا میشود.

نویسنده : : ۱:٤٧ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۳٠ فروردین ۱۳۸۸
Comments نظرات () لینک دائم