از سنگ تا الماس

خوشا روزگاری که به خنیاگری میگذرد....

یارانه ها و اقتصاد ایران -2

در این مطلب به بررسی مطالعه تاثیرات افزایش حامل های انرژی(مخصوصا بنزین) بر قیمت خودرهای تولیدی داخلی و وارداتی می پردازیم:

در گذشته نزدیک تعرفه واردات خودرو در کشور عزیزمان تا ١۵٠ % نیز بوده است....

در حال حاظر خودروهای وارداتی با تعرفهای معادل ٩٠% وارد شده و به با توجه به سایر هزینه های دلالی و..... تقریبا تا ١٢٠% هم افزایش قیمت داریم.....به ط.ر مثال قیمت یک دستگاه خودرو "تویوتا یاریس-هاچ بک-آپشن دار ٢٠٠٨" درخلیج فارس با قیمتی معادل٠٠٠/٠٠٠/١٢۵ ریال است که در نهایت با قیمت ٠٠٠/٠٠٠/٢٩٢ ریال به دست مصرف کنند ذر ایران میرسد...!!!

چند مثال دیگر:

اوپیروس١١٠-٢٠٠٩ ***٠٠٠/٠٠٠/٢١٠ قیمت خلیج فارس**٠٠٠/٠٠٠/۵٠٠   بازار ایران

سانتافه١٢٢-٢٠٠٩***٠٠٠/٠٠٠/٢٨٠  قیمت خلیج فارس**٠٠٠/٠٠٠/۵٨١   بازار ایران

با توجه به افزایش قیمت سوخت در حد قیمت جهانی و توجه زیاد مسئولین به جهانی کردن قیمتها.....باید یادآور شد که زمانی پروژه همسانی قیمت ها با قیمتهای جهانی کامل خواهد شد که همه کالا ها شامل این قائده باشند.....بالا نگاه داشتن قیمتهایی که سودی برای اقتصاد ما ندارند میتواند یکی از عوامل تورم زا باشد....

دیگر قصه حمایت از صنعت نوزاد اتومبیل در کشورمان هم تکراری شده و گمان نمیکنم توجیه خوبی باشد....

مطمئنا حذف و یا کاهش تعریفه های وارداتی خودرو و باعث رقابتی تر شدن بازار داخلی و کاهش قیمت خودرو های داخلی میشود....

"مردمی که بهای واقعی بنزین را می پردازند...این حق را هم دارند که بهای واقعی خودرو خود را نیز بپردازند"

 واقعا هنوز هم احتیاجی به پرداخت این تعرفه ها برای تزریق به صنایع  داخلی هست...؟؟

یادمان باشد که بنزین را 100 تومان...یا حداکثر 400 تومان میخریدیم.....؟؟؟ ولی حالا دولت علاوه بر پرداخت نکردن مابه التفاوت هزینه تولید.....سودی را هم بابت فروش هر لیتر بنزین بدست می آورد...؟؟ حالا با بنزین400 و حداکثر 700 تومان....باز هم باید خودروهای پر مصرف و غیر استاندارد داخلی را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت جهانی خرید..؟؟

 

نویسنده : : ۱:٢۳ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٤ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم